• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tack för svar. Behöver inte vara orolig trots att det är ett utslag? Det är ett lån som jag tog i maj 2018. Det vill säga ungefär ett och ett halvt år innan jag fick inledande skuldsanering. Betalade dock av på lånet i stort sett fram tills jag fick inledande skuldsanering.
Nej, allt innan inledande ingår.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej, allt innan inledande ingår.

Oftast.. läst om ett fall där det inte gjorde det.

Återvinna blir dåligt, då blir det tvistigt, då ingår den inte. Ring ecsters ombud så löser dom nog det där
 

kott32

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
28 Maj 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!
Jag har läst igenom hela tråden för att försöka hitta svar på så många frågor jag kan. Oerhört tacksam för all information som finns här och att ni delar era erfarenheter!

Jag undrar om man ansöker om skuldsanering, får ens sambo papper hem som denne behöver fylla i eller information om att man ansökt? Jag vill gärna inte blanda in min sambo i detta då vi inte pratar ekonomi med varandra mer än hur mycket som ska betalas var i månaden på vanliga räkningarna. Jag behöver ju fylla i min sambos inkomstinformation (jag vet lönen) men vill alltså inte att sambon ska få veta något då jag troligtvis skulle bli lämnad..

En annan fråga, begär KFM in hyresavi som underlag för hyran? Jag söker billigare lägenhet men har just nu en hyra som är betydligt högre än försäkringskassans beräkningsbelopp som vad jag förstått är Max. Då jag i dagsläget lever på 1000-2000 kr i månaden så skulle jag klara att betala enligt plan även om jag anger lägre hyra. Kan jag ange lägre hyreskostnad för att öka chans att bli godkänd eller kommer de begära in underlag?

När jag gör förbehållsmallen på kfms hemsida så skulle jag få betala in ca 24000 kr i månaden om jag blir beviljad vilket skulle innebära att mina fodringsägare skulle återfå 95% ca åter av allt jag lånat (inklusive mina privata skulder till bekanta) Kan detta vara till min nackdel att så stor procent blir återbetald dvs att jag inte anses vara insolvent?
Det är extremt många lån (ca 20) med olika räntor som jag betalt 32000 på i månaden och nu har jag inte lyckats betala allt senaste två månaderna samt inget alls på de privata skulderna (har tidigare betalt 5500 i månaden på dessa som är på ca 250000)
Om jag inte får skuldsanering så kommer min 1,35 milj skuld bara öka på i räntor och då kommer jag ju aldrig bli fri...

Så tacksam för svar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej!
Jag har läst igenom hela tråden för att försöka hitta svar på så många frågor jag kan. Oerhört tacksam för all information som finns här och att ni delar era erfarenheter!

Jag undrar om man ansöker om skuldsanering, får ens sambo papper hem som denne behöver fylla i eller information om att man ansökt? Jag vill gärna inte blanda in min sambo i detta då vi inte pratar ekonomi med varandra mer än hur mycket som ska betalas var i månaden på vanliga räkningarna. Jag behöver ju fylla i min sambos inkomstinformation (jag vet lönen) men vill alltså inte att sambon ska få veta något då jag troligtvis skulle bli lämnad..

En annan fråga, begär KFM in hyresavi som underlag för hyran? Jag söker billigare lägenhet men har just nu en hyra som är betydligt högre än försäkringskassans beräkningsbelopp som vad jag förstått är Max. Då jag i dagsläget lever på 1000-2000 kr i månaden så skulle jag klara att betala enligt plan även om jag anger lägre hyra. Kan jag ange lägre hyreskostnad för att öka chans att bli godkänd eller kommer de begära in underlag?

När jag gör förbehållsmallen på kfms hemsida så skulle jag få betala in ca 24000 kr i månaden om jag blir beviljad vilket skulle innebära att mina fodringsägare skulle återfå 95% ca åter av allt jag lånat (inklusive mina privata skulder till bekanta) Kan detta vara till min nackdel att så stor procent blir återbetald dvs att jag inte anses vara insolvent?
Det är extremt många lån (ca 20) med olika räntor som jag betalt 32000 på i månaden och nu har jag inte lyckats betala allt senaste två månaderna samt inget alls på de privata skulderna (har tidigare betalt 5500 i månaden på dessa som är på ca 250000)
Om jag inte får skuldsanering så kommer min 1,35 milj skuld bara öka på i räntor och då kommer jag ju aldrig bli fri...

Så tacksam för svar.
Du ska absolut inte lämna in felaktiga uppgifter om hyran, kommer det fram så kan din chans till skuldsanering nu och i framtiden bli svårt att få.
Räntorna är absolut det som minimerar ens möjligheter att kunna betala tillbaka inom överskådlig framtid och hur de ser på just ditt fall är svårt att svara på.
Är du hos kfm ?
 

kott32

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
28 Maj 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Okej, så de begär in hyrasavier? kan man bli godkänd trots för hög hyra? Kan bli väldigt svårt att få till ett byte med tanke på min uc. KFM har jag lyckats undvika fram tills nu, fick brev i fredags att ett bolag sänder in denna vecka
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Okej, så de begär in hyrasavier? kan man bli godkänd trots för hög hyra? Kan bli väldigt svårt att få till ett byte med tanke på min uc. KFM har jag lyckats undvika fram tills nu, fick brev i fredags att ett bolag sänder in denna vecka

Ja, kan kan man, men är hyran orimlig har du inte gjort allt för att få ner skulderna, vilket kan landa i avslag
 

kott32

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
28 Maj 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej, tack för svar. Man kan ju ha gjort allt för att byta lägenhet men inte blivit godkänd pga av uc då hamnar man ju i ett väldigt jobbigt läge. Jag bor i Storstockholm och har en hyra på 14000 i månaden (vilket många inte heller vill byta sig till) så den är svår att få ned.. Två vuxna 1 barn och 11700 är högsta godtagbara som jag förstår det. Om jag skriver i min ansökan om svårighet med byte, tar man det i beaktning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej, tack för svar. Man kan ju ha gjort allt för att byta lägenhet men inte blivit godkänd pga av uc då hamnar man ju i ett väldigt jobbigt läge. Jag bor i Storstockholm och har en hyra på 14000 i månaden (vilket många inte heller vill byta sig till) så den är svår att få ned.. Två vuxna 1 barn och 11700 är högsta godtagbara som jag förstår det. Om jag skriver i min ansökan om svårighet med byte, tar man det i beaktning?

Och din hyra är hur hög?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp